Το 2014 ο Μικελάντζελο Πιστολέτο, ένας από τους θρύλους της Arte Povera, δέχθηκε την πρόσκληση του Φεστιβάλ των Αισχυλείων να δημιουργήσει ένα έργο αποκλειστικά για τη διοργάνωση.

Στο προαύλιο του Παλαιού Ελαιουργείου ο Ιταλός καλλιτέχνης δημιούργησε τον «Τρίτο Παράδεισο», που άφησε «κληρονομιά» στις επόμενες διοργανώσεις. Ο καλλιτέχνης τρύπησε το έδαφος και επανασχεδίασε το σύμβολο του απείρου τοποθετώντας μεταξύ των δύο κύκλων και έναν τρίτο, χρησιμοποιώντας διάφορα υλικά. Οι δύο κύκλοι συμβολίζουν τη φύση και την τεχνολογία, τις εξελικτικές φάσεις της ανθρωπότητας, ενώ ο τρίτος κύκλος ενώνει τις δύο συγκρουσιακές δυνάμεις.

Το έργο του Πιστολέτο, που συνέβαλε ώστε να αποκτήσει ο θεσμός διεθνή χαρακτήρα, έγινε μια βολική πλατφόρμα για να «φιλοξενήσει» μια σειρά από τραπέζια φαγητού, ομπρέλες, τέντες και καντίνες το περασμένο Σάββατο 27 Μαΐου. Στις φωτογραφίες που δημοσιεύει η «Κ» είναι εμφανής η τοποθέτηση των φορητών χώρων εστίασης σε όλη την επιφάνειά του και μάλιστα δίπλα στην ενημερωτική πινακίδα με τα στοιχεία του έργου και του καλλιτέχνη.

Ο μνημειακός χώρος του Ελαιουργείου – ο οποίος ανήκει στην Εθνική Τράπεζα και παραχωρείται στον δήμο για τα Αισχύλεια – παραχωρήθηκε από την Κοινωφελή Επιχείρηση του Δήμου Ελευσίνας (ΚΕΔΕ) για την εταιρική γιορτή μιας επιχείρησης με έδρα την Ολλανδία, με αντιστάθμισμα μια χορηγία της τάξεως των 1.000 ευρώ. «Οταν είδαμε τι είχε συμβεί, μπήκαμε στο δίλημμα εάν θα έπρεπε να σταματήσουμε την εκδήλωση διακινδυνεύοντας την τουριστική προβολή της πόλης ή να το ανεχθούμε. Είχαμε προβλέψει να μην υπάρχει κάτι εκεί, αλλά το άτομο που επέβλεπε το σημείο και το στήσιμο του χώρου δεν είχε τα σωστά αντανακλαστικά», σημειώνει στην «Κ» ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ Γαβριήλ Καμπάνης. Οπως μας ενημέρωσε ο κ. Καμπάνης, στην εταιρική γιορτή που πραγματοποιήθηκε στο Ελαιουργείο βρέθηκαν περίπου 1.000 εργαζόμενοι της ολλανδικής εταιρείας, οι οποίοι όμως διανυκτέρευσαν εκτός πόλης και πέρασαν λίγες ώρες μέσα στην ίδια την Ελευσίνα.

Για ένα «λάθος» μιας καθ’ όλα επιτυχημένης εκδήλωσης κάνει λόγο ο δήμαρχος της Ελευσίνας Γιώργος Τσουκαλάς. «Ηταν μια εκδήλωση στο πνεύμα των γεγονότων που θέλει ο δήμος για την Ελευσίνα, μέσα από την οποία η πόλη έγινε γνωστή στο εξωτερικό. Ισως προέκυψαν ορισμένες δυσλειτουργίες, αλλά το έργο έχει αποκατασταθεί. Το πιθανότερο είναι ότι η εταιρεία δεν γνώριζε για το έργο», τονίζει ο κ. Τσουκαλάς.
Μπορεί για ορισμένους ο «Τρίτος Παράδεισος» να ξενίζει με την τεχνοτροπία του, τα υλικά του ή τη μορφή που παίρνει καθώς περνάει ο χρόνος. Ωστόσο, ο ελάχιστος σεβασμός απέναντι σε ένα έργο που έχει γίνει κομμάτι ενός τόπου θα έπρεπε να είναι προτεραιότητα για μια πόλη που έχει πάρει το χρίσμα της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης για το 2021.

Άρθρο από την “Καθημερινή” 31/05/2017 | Σάκης Ιωαννίδης

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here