Τα Ελευσίνια μυστήρια της ρύπανσης.

    0
    Παραμορφωμένα, σκουριασμένα σιδερικά γεμάτα απόβλητα πετρελαιοειδών μέσα στη θάλασσα. Αυτή είναι η εικόνα -τριτοκοσμικής διάστασης- στον όρμο της Βλύχας στην Ελευσίνα. Το κουφάρι του εγκαταλελειμμένου, από το 2007 μέχρι και σήμερα, δέκα ολόκληρα χρόνια, δεξαμενόπλοιου “SLOPS” δεν είναι μόνο ντροπή και προσβολή για την ιστορική πόλη που θα είναι η πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης το 2021 αλλά αποτελεί τοξική απειλή για το ήδη βεβαρημένο οικοσύστημα της περιοχής.

    Του Γιώργου Κουβαρά

    Παραμορφωμένα, σκουριασμένα σιδερικά γεμάτα  απόβλητα πετρελαιοειδών μέσα στη θάλασσα. Αυτή είναι η εικόνα -τριτοκοσμικής διάστασης- στον όρμο της Βλύχας στην Ελευσίνα. Το κουφάρι του εγκαταλελειμμένου, από το 2007 μέχρι και σήμερα, δέκα ολόκληρα χρόνια, δεξαμενόπλοιου “SLOPS”  δεν είναι  μόνο ντροπή και προσβολή για την ιστορική πόλη που θα είναι η πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης το 2021 αλλά αποτελεί τοξική απειλή για το ήδη βεβαρημένο οικοσύστημα της περιοχής.

    Η κατάσταση δεν πάει παραπέρα και ήδη ο Εισαγγελέας Περιβάλλοντος έχει ξεκινήσει μέσω του Λιμεναρχείου Ελευσίνας προανάκριση ενώ το θέμα έχουν φέρει με ερώτηση τους οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ που εκλέγονται στην περιφέρεια της Αττικής στην Βουλή.

    Το εγκαταλελειμμένο πλοίο μας λέει ο Χρήστος Χρηστάκης εκπρόσωπος της κίνησης πολιτών Ecoeleusis έχει ένα βαρύ παρελθόν: Το πλοίο οδηγήθηκε το 2007 στο διαλυτήριο πλοίων της εταιρείας «Αφοί Σάββα ΕΠΕ», έπειτα από έκρηξη που είχε εκδηλωθεί σε αυτό το 2000, οπότε και ξεκίνησε η διάλυσή του με την αποκοπή των ελασμάτων του περιβλήματος της πλώρης, όπως επίσης και των υπερκατασκευών και των καταστρωμάτων.

    Ωστόσο, το 2011 εκδηλώθηκε πυρκαγιά σε δεξαμενή του κατά τη διεξαγωγή εργασιών, που είχε ως συνέπεια να ανασταλεί η άδεια διάλυσης του,  προκειμένου να εξασφαλιστούν οι απαιτούμενες προϋποθέσεις για την ασφαλή συνέχιση των εργασιών.

    Δέκα χρόνια μετά την προσάραξή του για διάλυση και αφού εν τω μεταξύ ανακλήθηκε η άδεια λειτουργίας και του ίδιου  του διαλυτηρίου “Αφοι Σάββα ΕΠΕ”, το πλοίο συνεχίζει να παραμένει μέσα στη θάλασσα παντελώς διαβρωμένο, ημιδιαλυμένο, με άμεσο κίνδυνο να κοπεί στη μέση και να εκχυθούν τα πετρελαιοειδή επικίνδυνα απόβλητα στο θαλάσσιο περιβάλλον, προκαλώντας μεγάλης κλίμακας περιβαλλοντική ζημιά στο οικοσύστημα του κόλπου της Ελευσίνας, το οποίο τα τελευταία χρόνια βρίσκεται σε φάση ανάκαμψης.

    Μάλιστα οι βροχοπτώσεις φέρνουν σε όριο την στάθμη των πετρελαιοειδών καταλοίπων. Ποιος φέρει την ευθύνη γι αυτό; Στο Δήμο σηκώνουν τα χέρια καθώς μας εξηγούν δεν έχουν ευθύνη για το θαλάσσιο μέτωπο. Ο Δήμαρχος δεν έχει καμία αρμοδιότητα “ούτε καν να φυτέψει ένα δένδρο”.

    Εκεί “κάνει κουμάντο” ο ΟΛΕ, ο Οργανισμός Λιμένος Ελευσίνας που είναι “κράτος εν κράτει” στην πόλη.

    Ο ΟΛΕ που δεν είχε ποτέ Ελευσίνιο Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο -σήμερα ασκεί αυτά τα καθήκοντα ο κ. Στ. Δρακονταειδής επιχείρησε μάλιστα με συνοπτικές διαδικασίες  την επανεγκατάσταση ναυπηγείου και διαλυτηρίου πλοίων στην Ελευσίνα, σε θέση που βρίσκεται σε επαφή με τον οικισμό στο Καλυμπάκι.

    Στο σχέδιο όμως για την επανεγκατάσταση ναυπηγείου-διαλυτηρίου μπήκε προσωρινά φρένο καθώς  βρίσκει αντίθετους κατοίκους και φορείς της περιοχής, ενώ έχει προκαλέσει την αντίδραση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ που εκλέγονται στο υπόλοιπο Αττικής καθώς και του αντιπεριφερειάρχη κ. Γ.Βασιλείου, οι οποίοι έθεσαν το θέμα στον κ. Κουρουμπλή σε ειδική σύσκεψη. Ωστόσο, οι αποφάσεις παραπέμφθηκαν για τις αρχές Σεπτεμβρίου και αυτές τις μέρες αναμένονται εξελίξεις.

    Νεκροταφείο ναυαγίων

    Αλλά και ο υπόλοιπος κόλπος στην Ελευσίνα δεν έχει καλύτερη εικόνα. Σε νεκροταφείο ναυαγίων και παροπλισμένων πλοίων με τεράστια περιβαλλοντική επιδείνωση στο ήδη βεβαρημένο από τη ρύπανση τοπίο έχει μετατραπεί ο αβαθής κόλπος της Ελευσίνας, πόλη με ιστορικούς αρχαιολογικούς χώρους, πολιτισμικό πλούτο και παράδοση. Μάλιστα την ώρα που ο Δήμος παλεύει όσο καλύτερα μπορεί για να πετύχει  η Ελευσίνα στον ρόλο της «πολιτιστικής πρωτεύουσας της Ευρώπης»  το θαλάσσιο μέτωπο δέχεται νέες πιέσεις ακόμη και σε ελεύθερους διαμορφωμένους χώρους  πρασίνου εξαιτίας παρασκηνιακών «πρωτοβουλιών»  οικονομικών συμφερόντων που επιδιώκουν να νεκραναστηθεί προσπάθεια εκφόρτωσης χημικών ουσιών από δεξαμενόπλοια δίπλα από τον αρχαιολογικό χώρο και το Ελαιουργείο που πραγματοποιούνται τα Αισχύλεια.

    Σήμερα υπολογίζονται 27 τα ναυάγια μέσα στο κεντρικό λιμάνι και τον περιβάλλοντα χώρο στα αβαθή νερά του κόλπου ενώ φθάνουν σχεδόν τα 40 τα παροπλισμένα και κατασχεθέντα πλοία που επιβαρύνουν την αισθητική  κυρίως όμως τη ρύπανση της θάλασσας. Πολλά χρόνια  αγκυροβολημένο στον όρμο της Βλύχας ήταν και το περίφημο πλοίο Noor one που μετέφερε την μεγαλύτερη ποσότητα ηρωίνης που ανακαλύφθηκε σε ευρωπαϊκό έδαφος.

    «Υπάρχουν εδώ 10 πλοία τα οποία είναι έτοιμα με εισήγηση του Λιμεναρχείου να χαρακτηρισθούν επικίνδυνα και επιβλαβή» τονίζει ο κ. Χρηστάκης και προσθέτει: «υπάρχουν επίσης και πέντε κατασχεμένα. Μπροστά μας υπάρχουν τρία νέα πλοία σαπιοκάραβα κυριολεκτικά τα οποία αφαιρέθηκαν από τα λιμάνια του Ρεθύμνου, της Ζακύνθου και επίσης πρόσφατα ένα τελευταίο από την Μυτιλήνη». «Μέσα εδώ μας λέει ο εκπρόσωπος της Κίνησης Πολιτών,  βρέθηκε και το κατασχεμένο πλοίο Noor one που μετέφερε την μεγαλύτερη ποσότητα ηρωίνης σε ευρωπαϊκό έδαφος».

    Εν τω μεταξύ η κατάσταση δείχνει ότι θα επιδεινωθεί. Πλοία αδρανή, που εδώ και πολλούς μήνες παραμένουν χωρίς ναυλωτές και δουλειά συγκεντρώνονται στην Eλευσίνα με το φαινόμενο να λαμβάνει όλο και μεγαλύτερες διαστάσεις όσο η κρίση στις ναυλαγορές του ξηρού φορτίου και των containerships βαθαίνει.

    Ας σημειωθεί ότι πολλοί εφοπλιστές που δεν έχουν καταφέρει να βρουν ενδιαφερόμενους αγοραστές για να τα πουλήσουν και από τη στιγμή που δεν έχουν κλείσει ναυλοσύμφωνα, επιλέγουν να τα αγκυροβολήσουν στα λιμάνια, με την Eλευσίνα να έχει τον «πρώτο λόγο».

    Kαι μπορεί για την ώρα ο ρυθμός αγκυροβόλησης των παροπλισμένων πλοίων να είναι ελεγχόμενος, όμως, στους ναυτιλιακούς κύκλους θεωρούν βέβαιο πως θα αυξηθεί η τάση αυτή από τη στιγμή που και οι προβλέψεις για τις ναυλαγορές δεν επιτρέπουν για την ώρα πολλά περιθώρια αισιοδοξίας.

    Ο κ. Χρήστος Χρηστάκης μας οδηγεί στο κεντρικό λιμάνι όπου ένα χρόνο δεσπόζει η εικόνα ενός ναυαγισμένου πλοίου την οποία χαρακτηρίζει «δυσφημιστική για την πόλη».

    «Εχουν περάσει μας λέει πέντε διοικήσεις από τον ΟΛΕ καμία δεν μπόρεσε ούτε καν αυτό το σκαρί να το ανασύρει».

    Ελπίζουμε να γίνει μέχρι το 2021 ώστε το σήμα κατατεθέν στην νέα πολιτιστική πρωτεύουσα να μην είναι τα ναυάγια αλλά ο ιστορικός και όχι μόνο πλούτος της πόλης. Η Ελευσίνα το αξίζει.

    Πηγή : ΑΠΕ-ΜΠΕ

    ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

    Please enter your comment!
    Please enter your name here