Ψηφιακός μετασχηματισμός. Ο όρος που τείνει να εξελιχθεί σε «μαϊντανό» των φετινών Αυτοδιοικητικών Εκλογών. Και αυτό, ως απόρροια των λίγων που έχουν γίνει και των πολύ περισσότερων που αφελώς διατυμπανίζονται.

Ας περάσουμε στην ουσία. Πρόκειται για την μόνη απάντηση στη «χαρτούρα» που ηγεμονεύει στην Δημόσια Διοίκηση του τόπου.

Την ίδια στιγμή που ο επιχειρηματικός κόσμος αξιοποιεί στο έπακρο τις ψηφιακές δυνατότητες, απλώνοντας τες σε όλο το φάσμα των διαδικασιών & συναλλαγών του, οι Δήμοι στην πλειοψηφία τους παραμένουν παθητικοί θεατές. Γεγονός θλιβερό.

Είναι αναγκαίο η τοπική Αυτοδιοίκηση να εξοπλιστεί με νέα εργαλεία  επιδιώκοντας οφέλη, οικονομικά και οργανωτικά. Παράλληλα όμως να μεριμνήσει για τη θεμελίωση των απαραίτητων υποδομών και την εκπαίδευση των εμπλεκόμενων μερών, στοχεύοντας στην ομαλή μετάβαση από το σήμερα στην εποχή των ψηφιακών εργαλείων.

Στην περίπτωση της Ελευσίνας και της Μαγούλας -όπου η Δημοτική Αρχή έχει γυρίσει επιδεικτικά την πλάτη στα παραπάνω- πράγματι υπάρχει γόνιμο έδαφος ώστε εξετάσουμε λύσεις, που θα βελτιώσουν την καθημερινότητα μας, αλλά και τη λειτουργία του ίδιου του Δήμου.

Έχουμε υποχρέωση να εντάξουμε τις ψηφιακές δυνατότητες σε κάθε επίπεδο της οργάνωσης και λειτουργίας του Δήμου και ενδεικτικά αναφέρω τα εξής:

  • Διοίκηση (ψηφιοποίηση αρχείου των υπηρεσιών του Δήμου, πολεοδομικό γεωγραφικό σύστημα πληροφοριών)
  • Ενέργεια (έξυπνους μετρητές ηλεκτρικής ενέργειας αλλά και νερού σε όλα τα δημόσια κτίρια, για καταπολέμηση της ανεξέλεγκτης σπατάλης, τηλεδιαχείριση του φωτισμού για άμεση διόρθωση των δυσλειτουργιών)
  • Καθαριότητα (αισθητήρες στους κάδους των απορριμμάτων προς έλεγχο της πληρότητας και αποφυγή του άσκοπου αδειάσματος)
  • Εξυπηρέτηση πολιτών (δημιουργία εφαρμογής για online καταχώρηση & παρακολούθηση αιτημάτων/παραπόνων των πολιτών, σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης, δίκτυο τηλεπρόνοιας)
  • Πολιτισμός – Τουρισμός (e-ξεναγός)

Θέλουμε ο ίδιος ο δήμος αρχικά να αποκτήσει «ψηφιακή κουλτούρα» και μεταγενέστερα να προσπαθήσει να την διοχετεύσει στο σύνολο της κοινωνίας. Είναι πρωταρχικής σημασίας η εκπαίδευση των διοικούντων και των υπαλλήλων σε σχετικά θέματα και μετέπειτα η εκπαίδευση όλων των πολιτών. Μην ξεχνάμε πως ο μεγαλύτερος συντελεστής του ψηφιακού μετασχηματισμού είναι ο πολίτης, όντας δυνητικός χρήστης των ψηφιακών δομών της πόλης.

Έπειτα, θα μπορούμε να κάνουμε λόγο για σταδιακή μετάβαση στην «έξυπνη πόλη». Αυτή τη στιγμή όμως σίγουρα όχι. Και αυτό αναφορικά με την πρόσφατη υπογραφή προγραμματικής σύμβασης (με καθυστέρηση πολλών ετών) η οποία, κυρίως, αποτέλεσε το «marketing tool of the day».

Είναι λοιπόν ζήτημα ζωτικό και ουσιαστικό, για εμάς ως Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2021, να αντιληφθούμε, πως δεν μπορεί τη στιγμή που άλλοι «φτάνουν στο φεγγάρι», εμείς να «μην έχουμε εξοικειωθεί με τον τροχό».

Είναι θέμα λογικής, αλλά και νοοτροπίας. Πάνω από όλα όμως είναι θέμα συμμετοχικότητας. Είναι πολύ εύκολο να αναλάβει μια ομάδα προγραμματιστών ή μία εταιρεία ένα τέτοιο project. Χωρίς τη συμμετοχή των πολιτών όμως, οτιδήποτε καινοτόμο θα μείνει στην ιστορία ως μια πολλά υποσχόμενη, αλλά αποτυχημένη προσπάθεια.

Είναι αναγκαίο οι πολίτες όλων των ηλικιών να προσαρμοστούν στις συνθήκες της εποχής μας. Να αντιληφθούν πως το πρόβλημα τους πλέον θα λύνεται με την ηλεκτρονική υποβολή ενός αιτήματος και όχι παίρνοντας τηλέφωνο τον εκάστοτε δήμαρχο, αντιδήμαρχο ή δημοτικό σύμβουλο, διαιωνίζοντας έτσι τη φαύλα λογική του πελατολογίου.

Τέλος, πριν μπουν δεύτερες σκέψεις γύρω από το εγχείρημα του Ψηφιακού Μετασχηματισμού του Δήμου, ας θυμηθούμε πριν λίγα χρόνια αν ξέραμε τι ήταν το e-banking ή η ηλεκτρονική φορολογική δήλωση…

Ο Δημήτρης Παπαγιάνναρος είναι οικονομολόγος, εκλεγμένος στην Εθνική Αντιπροσωπεία του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος Ελευσίνας – Μαγούλας με τη Συμφωνία Πολιτών & Υποψήφιο Δήμαρχο τον Αργύρη Οικονόμου

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here