Με παράδειγμα την εταιρική μετάβαση των ναυπηγείων Σύρου, η κυβέρνηση «βλέπει» ανάλογη πρακτική και για τα ναυπηγεία Ελευσίνας, σύμφωνα με όσα ανέφερε στη Βουλή ο Υπουργός Ανάπτυξης Αδ. Γεωργιάδης.

Με τρεις ερωτήσεις το Κίνημα Αλλαγής, προς τους αρμόδιους υπουργούς, στάθηκε όχι μόνο στη συνέχιση της λειτουργίας των Ναυπηγείων Ελευσίνας, αλλά και στη διασφάλιση των δικαιωμάτων των εργαζομένων.

Από τις υπουργικές απαντήσεις έγινε σαφές ότι και στην περίπτωση των ναυπηγείων της Ελευσίνας θα ακολουθηθεί η πρακτική που εφαρμόστηκε στα ναυπηγεία της Σύρου, με επενδυτή και πάλι την ΟΝΕΧ.

Ερωτήσεις του ΚΙΝ.ΑΛ. για τα ναυπηγεία Ελευσίνας

Με τις τρεις ταυτόχρονες ερωτήσεις προς τα Υπουργεία Άμυνας, Ανάπτυξης και Εργασίας, οι Βουλευτές Βασίλης Κεγκέρογλου, Δημήτρης Μπιάγκης και Γιώργος Μουλκιώτης κατέθεσαν τις προτάσεις του Κινήματος Αλλαγής για τη συνέχιση λειτουργίας των Ναυπηγείων Ελευσίνας, που αποτελεί κρίσιμο ζήτημα για τη ναυπηγική μας βιομηχανία και απαίτησαν από την κυβέρνηση να προχωρήσει άμεσα στις αναγκαίες κινήσεις. Η επιχείρηση μπορεί και πρέπει να προχωρήσει με ένα υγιές επενδυτικό σχήμα, διασφαλίζοντας απόλυτα την απασχόληση, τα δικαιώματα των εργαζομένων, την ολοκλήρωση των 2 πυραυλάκτων αλλά και τη δυνατότητα ναυπήγησης νέων πλοίων και υποστήριξης του πολεμικού ναυτικού.

Όπως σχολιάζει το Κίνημα Αλλαγής, «οι απαντήσεις των αρμόδιων Υπουργών κινήθηκαν στο γενικό πλαίσιο της επιδίωξης όλων για λειτουργία και ανάπτυξη των ναυπηγείων, μίλησαν για την αντιγραφή της διαδικασίας που εφαρμόστηκε στα ναυπηγεία της Σύρου, χωρίς όμως να απαντήσουν για το συγκεκριμένο σχέδιο και χρονοδιάγραμμα που ζητήθηκε και χωρίς να διαβεβαιώσουν ότι τόσο οι εργαζόμενοι όσο και το πρόγραμμα των δύο πυραυλάκατων δεν θα πέσουν θύμα των αντιτιθέμενων συμφερόντων».

Απάντηση του Υπουργού Ανάπτυξης & Επενδύσεων

Στα οικονομικά βάρη του ναυπηγείου της Ελευσίνας αναφέρθηκε ο Υπουργός Ανάπτυξης, Αδ. Γεωργιάδης, με τις ενέργειες τις κυβέρνησης για επίλυση του προβλήματος, όπως σημείωσε, να κινούνται «πάνω στο μοντέλο που είχε χρησιμοποιήσει και η προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και που τελικά ολοκληρώθηκε επί της δικής μας διακυβερνήσεως η εξυγίανση, για να χρησιμοποιήσω τη σωστή λέξη, των ναυπηγείων Σύρου».

Αποτυπώνοντας την υπάρχουσα οικονομική κατάσταση του ναυπηγείου ανέφερε «Το ναυπηγείο Ελευσίνος μέχρι πριν από λίγες εβδομάδες, με βάση την τελευταία ενημέρωση που είχα γιατί τα νούμερα αυτά αλλάζουν, είχε συνολικές υποχρεώσεις 261 εκατομμύρια ευρώ. Σε αυτά τα 261 εκατομμύρια δεν συμπεριλαμβάνονται οι απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού που ενδεχομένως φτάνουν τα 100 εκατομμύρια. Δεν έχουν οριστεί επακριβώς. Άρα, θα μπορούσαμε να μιλάμε δυνητικά για ένα χρέος από 300 μέχρι 350 εκατομμύρια στο σύνολο. Συνεπώς είναι μία επιχείρηση βαριά προβληματική.

Σήμερα τα ναυπηγεία μπορούν και λειτουργούν εν μέρει γιατί το Πολεμικό Ναυτικό πληρώνει το 70% της μισθοδοσίας των εργαζομένων προκειμένου να παραλάβει τις δύο τορπιλακάτους, οι οποίες έπρεπε να έχουν παραδοθεί εδώ και πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα, δεν έχουν παραδοθεί ακόμα και δεν είναι έτοιμες.

Να σας πω για να ξέρετε ότι η μία τορπιλάκατος έχει ποσοστό ολοκληρώσεως 91,8% και η δεύτερη 75,2%. Τι σημαίνει αυτό;

Έχουμε μία επιχείρηση, ένα ναυπηγείο που συμφωνούμε ότι θέλουμε να διατηρηθεί και να μην μπει σε καθεστώς εκκαθάρισης αλλά να γίνει η εξυγίανση εν λειτουργία, να μην κλείσει δηλαδή, να μην χαθούν οι θέσεις εργασίας. Το συγκεκριμένο ναυπηγείο έχει τα χρέη που σας είπα, υποχρεώσεις προς το Πολεμικό Ναυτικό αλλά και πλεονεκτήματα. Ποια πλεονεκτήματα; Μια καταπληκτική θέση, εργαζομένους που ξέρουν καλά την δουλειά τους και ένα ισχυρό συμβόλαιο με το Πολεμικό Ναυτικό».

Κανένα ενδιαφέρον

Στη δευτερολογία του ο κ. Γεωργιάδης αναφέρθηκε στις κινήσεις της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, με τις ενέργειες της πιστώτριας τράπεζας να αποβαίνουν άγονες, λόγω μη εκδήλωσης επενδυτικού ενδιαφέροντος. Συγκεκριμένα όπως ανέφερε «Καταρχάς να πω τι είχε κάνει η προηγούμενη κυβέρνηση. Στις 21/1/2019 επί κυβερνήσεως του κυρίου Τσίπρα, δηλαδή, η Τράπεζα Alpha, που είναι ο βασικός πιστωτής, μέσω της εταιρείας KPMG, έλαβε τις πρώτες μη δεσμευτικές προσφορές για τα ναυπηγεία Ελευσίνος. Η διαδικασία ολοκληρώθηκε στις 2 Μαΐου 2019 ως άγονη, δηλαδή δεν βρέθηκε κανένας επενδυτής που προσκόμισε τελικώς λεφτά, proof of funds όπως λέγονται, ώστε να θέλει να πάρει αυτά τα ναυπηγεία με την παρούσα κατάσταση, παρά τις προτάσεις «κουρέματος» και από τις τράπεζες και από τα ασφαλιστικά ταμεία ως προς τις προσαυξήσεις και τους τόκους, αλλά και από την εφορία ως προς τα χρέη. Δηλαδή, ενώ προσέξτε, μίλησα πριν για ένα χρέος που ενδεχομένως ξεπερνάει τα 300 εκατομμύρια ευρώ, βγήκε η τράπεζα με την KPMG, παρουσίασε μία πρόταση, χονδρικά το λέω, κοντά στα 100 εκατομμύρια. Σημαντική μείωση του χρέους, 200 εκατομμύρια σχεδόν μείωση του χρέους. Δεν βρέθηκε, όμως, κανένας που να προσέλθει να δώσει χρήματα για να συνεχίσει αυτό το ναυπηγείο τη λειτουργία του. Άρα, να καταλάβουμε για τι μιλάμε. Δεν μιλάμε για κάτι για το οποίο γίνεται σκοτωμός στον πλανήτη ποιος θα το πάρει».

Βασιζόμενοι στην περίπτωση της Σύρου

Αναλύοντας τον σχεδιασμό της κυβέρνησης για τα ναυπηγεία της Ελευσίνας, ο κ. Γεωργιάδης ανέφερε ότι πρόκειται να ακολουθηθεί η ίδια πρακτική με το ναυπηγείο της Σύρο, δηλώνοντας ευθαρσώς ότι προωθείται και σε αυτή την περίπτωση επενδυτική κίνηση της ΟΝΕΧ.

Όπως είπε «θέλουμε να αξιοποιήσουμε το ενδιαφέρον της εταιρείας ONEX. Για ποιο λόγο το λέμε αυτό; Γιατί και η προηγούμενη κυβέρνηση χρησιμοποίησε αυτήν την εταιρεία στα ναυπηγεία Σύρου.

Όταν αναλάβαμε εμείς τη διακυβέρνηση, είχε περίπου «κολλήσει» αυτή η διαδικασία, αλλά με πολύ στενή συνεργασία και με την εταιρεία και με τους εργαζομένους, τα προβλήματα που είχαν ανακύψει, τα λύσαμε.

Ξέρετε ότι έγινε η μεταβίβαση των ναυπηγείων οριστικά στην ONEX το Νοέμβριο. Έχουμε παρουσιάσει εκπληκτικά αποτελέσματα στη Σύρο. Να πω ότι τον πρώτο χρόνο λειτουργίας υπό τη διεύθυνση της ONEX, το ναυπηγείο Σύρου είχε τζίρο περίπου 22 εκατομμύρια. Το δεύτερο χρόνο ξεπέρασε τα 35 εκατομμύρια. Οι εργαζόμενοι αυξήθηκαν στη Σύρο, όχι μόνο δεν χάθηκαν θέσεις εργασίας, αλλά αυξήθηκαν.

Οι παραγγελίες είναι συνεχείς. Σήμερα που μιλάμε, στη Σύρο, αυτή τη στιγμή, έχουμε τα ναυπηγεία του Ισραήλ, τα οποία κάνουν Joint venture συνεργασία με τα ναυπηγεία Σύρου και την ONEX για κοινές ναυπηγήσεις και έχουμε σήμερα 70 ελληνικές εταιρείες στη Σύρο, συζητώντας για το πως θα ενώσουν τις δυνάμεις τους για την άνοδο της ναυπηγικής βιομηχανίας στην Ελλάδα.

Άρα, αυτό που εκφράζετε ως αγωνία, να πάρει μπρος η ναυπηγική βιομηχανία, εμείς το έχουμε ήδη ξεκινήσει. Έχει πάρει μπρος. Για να μη φανεί ότι καπηλεύομαι των προηγουμένων, γιατί εγώ δεν θέλω να κάνω αυτά που μου έκαναν να πω, λοιπόν, ότι είχε συμβάλλει και ο ΣΥΡΙΖΑ παρόλο που μετά είχε «κολλήσει» το θέμα. Εν πάση περιπτώσει, υπάρχει μια διακυβερνητική συνεργασία σε αυτό.

Ο ίδιος ο επενδυτής, η ONEX, έχει εκφράσει το ενδιαφέρον με την ίδια διαδικασία, δηλαδή μέσω της δικαστικής προσφυγής και μέσω της δικαστικής απόφασης, για την απόκτηση του ναυπηγείου εν λειτουργία, υπό τους όρους που θα κρίνει το δικαστήριο και τις προτάσεις που θα παρουσιάσουμε στο δικαστήριο όλοι οι πιστωτές.

Το θέμα αυτό ετέθη από τον κύριο Πρωθυπουργό ως ενδιαφέρον της Ελλάδος, στον Πρόεδρο Τραμπ στη συνάντησή μας στο Λευκό Οίκο, στις αρχές Ιανουαρίου. Ορίστηκε ο ομόλογός μου Υπουργός, κ. Γουίλμπουρ Ρος ως άνθρωπος που θα εξετάσει αυτό το ζήτημα και ήδη υπάρχει ζωηρό ενδιαφέρον από την Αμερικανική κυβέρνηση για να ολοκληρωθεί αυτή η συμφωνία.

Δεν θέλω να πω τώρα περισσότερες λεπτομέρειες, γιατί καλό είναι αυτά να ανακοινώνονται όταν τελικώς κλείνουν. Πάντως, σας λέω ότι το ενδιαφέρον από την Αμερικανική κυβέρνηση είναι μεγάλο… Η Ελλάδα με το παράδειγμα της Σύρου απέδειξε ότι μπορεί να είναι ανταγωνιστική. Μόνο οι Έλληνες πλοιοκτήτες ξοδεύουν το χρόνο παγκοσμίως για ναυπηγοεπισκευή περίπου 3 δισεκατομμύρια δολάρια. Από αυτά τα 3 δισεκατομμύρια, στην Ελλάδα δεν έρχονται ούτε τα 170 εκατομμύρια.

Πάμε, λοιπόν, με αναγεννημένη την Ελευσίνα, όπως και την Σύρο, να ανταγωνιστούμε στα ίσα τα άλλα ναυπηγεία της Μεσογείου στη ναυπηγοεπισκευή. Τα ναυπηγεία της Ελευσίνας δεν θα στηρίζονται στα κρατικά συμβόλαια, δεν θα στηρίζονται στο πολεμικό ναυτικό, θα στηρίζονται στην ιδιωτική αγορά που έχει πολύ μεγάλο περιθώριο και πολλά πλοία και που πράγματι, σωστά το είπατε, οι εργάτες στα ναυπηγεία έχουν μεγάλη τεχνογνωσία, καλή φήμη και πλέον όλοι δουλεύουν ανταγωνιστικά.

Αλλά, επαναλαμβάνω, η επιτυχία, η μεγάλη επιτυχία των ναυπηγείων Σύρου αποδεικνύει ότι αυτό μπορούμε να το κάνουμε. Όπως το κάναμε στην Σύρο, πάμε να το κάνουμε και στην Ελευσίνα».

Η έναρξη της διαδικασίας στα χέρια του Ταβουλάρη

Για να προχωρήσει η επένδυση της ΟΝΕΧ και στην Ελευσίνα, είναι μία απόφαση που πρέπει να λάβει ο ιδιοκτήτης των ναυπηγείων, Ν. Ταβουλάρης, καθώς είναι ο μόνος που μπορεί να εκκινήσει της σχετική διαδικασία, όπως ξεκαθάρισε ο κ. Γεωργιάδης.

Συγκεκριμένα ανέφερε «Τα ναυπηγεία Ελευσίνος δεν ανήκουν στο δημόσιο. Δεν είναι διαδικασία που εγώ μπορώ να κάνω διαγωνισμό, γιατί δεν μου ανήκουν.

Τα ναυπηγεία Ελευσίνος ανήκουν και σήμερα σε έναν ιδιώτη, ο οποίος χρωστάει. Αλλά, αν εμείς πάμε να εκτελέσουμε τα χρέη του, κλείνουν τα ναυπηγεία. Απολύονται οι εργαζόμενοι. Άρα εμείς δεν έχουμε ως πρώτη επιλογή αυτήν. Γιατί εμείς συμφωνήσαμε ότι θέλουμε να διατηρηθούν οι θέσεις των εργαζόμενων.

Άρα, πως ξεκινάει η διαδικασία; Την έναρξη της διαδικασίας την έχει στα χέρια του ο νυν ιδιοκτήτης, ο κύριος Ταβουλάρης, ο οποίος ή θα βρει χρήματα για να πληρώσει τα χρέη του και να προχωρήσουν τα ναυπηγεία – αν βρει, δικά του είναι, καλώς να ορίσει- ή αν δεν βρει, θα πρέπει να ακολουθήσει το κυβερνητικό σχέδιο, που είναι το ίδιο επαναλαμβάνω με αυτό της Σύρου. Δηλαδή, η μεταβίβαση των μετοχών των ναυπηγείων σε μία ενδιάμεση εταιρεία, που μαζί με τους πιστωτές θα πάει στο δικαστήριο, θα βγει η δικαστική απόφαση και θα συνεχίσει με λειτουργία από την ONEX μέχρι την τελική μεταβίβαση.

Να σας πω ότι για να ξεκινήσει αυτό το σχέδιο, πρέπει να υπογράψει ο κύριος Ταβουλάρης. Εάν δεν υπογράψει ο κύριος Ταβουλάρης τα ναυπηγεία θα κλείσουν και οι εργαζόμενοι θα χάσουν τη δουλειά τους.

Διότι η περίπτωση να ανανεώνουμε διαρκώς τα συμβόλαια του πολεμικού ναυτικού και να πληρώνει το κράτος για να μένουν ημίκλειστα ή ημιανοιχτά τα ναυπηγεία χωρίς το ναυτικό να παίρνει και τις τορπιλακάτους που θέλει στην ώρα τους, μόνο και μόνο για να λέμε όλοι πόσο αγαπάμε τα ναυπηγεία, δεν υπάρχει.

Θέλω να είμαι σε αυτό ξεκάθαρος. Περίπτωση παράτασης θα μπορούσε να υπάρξει σε ποια περίπτωση; Εάν ξεκίναγε η εφαρμογή ενός σχεδίου και μπορούσαμε να εγγυηθούμε στο πολεμικό ναυτικό ότι από εδώ και εμπρός θα μπορούσε να εμπιστευτεί ένα χρονοδιάγραμμα και να παραλάβει τα πλοία του.

Αλλά το πολεμικό ναυτικό να πρέπει να πάρει πλοία, να μην τα παίρνει, να τα χρειαζόμαστε τα πλοία, να πληρώνουμε τα ναυπηγεία και να υποκρινόμαστε ότι δουλεύουν, αυτό, αγαπητέ συνάδελφε, δεν μπορεί να συνεχιστεί. Και θέλω σε αυτό να είμαι ξεκάθαρος.

Εφόσον ο κύριος Ταβουλάρης, όμως, υπογράψει και ακολουθήσει το μοντέλο της Σύρου και πάμε σε αυτό που σας είπα, εργαζόμαστε πάρα πολύ εντατικά για να προχωρήσουν τα ναυπηγεία σε λειτουργία ενδιάμεση, όπως έγινε στη Σύρο, και με τελική μεταβίβαση. Απαράβατος όρος που έχει θέσει η κυβέρνηση προς τον ενδιαφερόμενο επενδυτή είναι ότι στην ενδιάμεση αυτή λειτουργία θα πρέπει να βάλει χρήματα για την πληρωμή των μισθών των εργαζομένων, περίπου 18 εκατομμύρια σήμερα. Αυτά πρέπει να πληρωθούν αμέσως στην ενδιάμεση περίοδο, πριν τη μεταβίβαση, για να πάρουν οι εργαζόμενοι τα χρήματά τους.

Και θα μείνει στην τελική μεταβίβαση, όπως έγινε στη Σύρο, να πάρουν τις αποζημιώσεις τους, γιατί έχουν να πάρουν και άλλα χρήματα στη συνέχεια.

Και να βάλει ο επενδυτής χρήματα αρκετά, υπολογίζουμε περίπου 15 εκατομμύρια, για να μπορέσουν τα ναυπηγεία Ελευσίνας να ολοκληρώσουν τις δύο τορπιλακάτους του πολεμικού ναυτικού, όπως έχουν δεσμευτεί.

Άρα, εάν ο κύριος Ταβουλάρης υπογράψει σήμερα, αύριο, μεθαύριο, αναλαμβάνουμε εμείς τις διαπραγματεύσεις με την εταιρία ONEX, την υποστήριξη της κυβερνήσεως και το πετυχημένο παράδειγμα της Σύρου, να κάνουμε μία συμφωνία που θα τύχει δικαστικής έγκρισης και προστασίας και που θα εξασφαλίσει τη συνέχεια της λειτουργίας των ναυπηγείων με πληρωμή των δεδουλευμένων των εργαζομένων και ικανοποίηση της παραγγελίας του πολεμικού ναυτικού».

πηγή: koinignomi.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here